Helgens mat och bak

Jag bakade sirapslimpor i helgen efter Leila's recept och jag måste säga att det blev fantastiskt gott! Det jäste inte riktigt som det skulle men det är för att jag inte har tillgång till vetemjöl special här i Danmark. Så de blev inte superfluffiga men super duper goda! Jag behöver aldrig mer köpa bröd för nu har jag hittat det ultimata bröder när jag är sugen på svensk limpa!

50 g smör
5 dl filmjölk
50 g färsk jäst
2 dl mörk sirap
2 tsk salt
6 dl vetemjöl special
6 dl rågsikt

Smält smöret och blanda med filmjölken. Värm till fingerljummet, max 37 grader.

Smula jästen i en bunke och tillsätt degvätskan, sirap och salt.

Tillsätt vetemjöl och rågsikt lite i taget tills degen går ihop och blir mjuk och elastisk. Knåda in det sista mjölet för hand. Jäs i bunken under bakduk till dubbel storlek.

Sätt ugnen på 200 grader.

Baka ut degen till två limpor och lägg i mjölade brödkorgar alt. på en plåt med bakplåtspapper, jäs under bakduk till dubbel storlek.
Grädda bröden i mitten av ugnen i 35-40 minuter. Täck dem med aluminiumfolie efter halva tiden så att de inte blir för mörka.


Sedan hittade vi hel rödspätta så till middag blev det helstekt rödspätta. Också mums! Till blev det kokt potatis och stuvad spenat eftersom jag är ett sånt spenatfreak. Om ni tycker om fisk så måste ni våga prova att helsteka en rödspätta, det är mycket mycket godare än fileer. Det gör faktiskt riktigt stor skillnad! Kom bara ihåg att gnugga in citronpeppar på skinnet innan ni steker så får den god citronsmak också.


Idag blir det köttbullar så nu ska jag ut till spisen och trilla bullar för glatta livet!


Kommentarer
Postat av: Far

När jag drabbas av fiskbegär, vilket faktiskt händer, är det rödspätta jag längtar efter. Helst panerad med skriat smör, citron och färskpotatis. F-n vad gott det ser ut.



Fadern, som vill ha fisk. :-)

2009-06-09 @ 21:55:38
Postat av: Johanna

Ja visst ær det gott med fisk pappa... Men det ær också gott med sura grøna æpplen, eller ett hårt grønt pæron, eller valnøtter eller haricot verts eller eller eller...

Dottern, som vill ha lite frukt och nøtter!

2009-06-10 @ 10:13:17
URL: http://johacob.blogg.se/
Postat av: Far

Life sucks, dosen´t it?

/Fadern

2009-06-10 @ 21:20:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0