Coq au vin

Igår kvæll lagade vi coq au vin med pressad potatis. Jag tyckte det var smaskens men jag vet inte om den var like populær hos Jacob. Men han stackarn vågade væl inte riktigt sæga något utan åt med god min =)

Inga bilder tyværr då jag inte hittade kameran igår!

Ingredienser

500 g kycklinglårfilé eller kycklingfilé
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
100 g rökt sidfläsk
2 vitlöksklyftor
1 purjolök
150 g färska champinjoner
smör-&rapsolja
3 dl rödvin
1 dl vatten
2 msk konc kycklingfond
3 lagerblad
1 tsk timjan
1 tsk majsstärkelse

Skär kycklingen i stora bitar. Krydda med salt och peppar. Strimla fläsket.

Skala och hacka vitlöken. Grovstrimla purjolöken och dela eventuellt svampen.

Bryn kycklingen runt om i smör-&rapsolja i en stekpanna tills den fått färg.

Lägg över kycklingen i en gryta. Häll på vin och vatten. Tillsätt fond, lagerblad och timjan. Låt koka under lock cirka 5 minuter.

Fräs under tiden fläsk, vitlök, purjolök och svamp i smör-&rapsolja i stekpannan. Lägg ner det i grytan.

Rör ut majsstärkelsen i lite vatten och blanda ner i grytan. Koka på svag värme ytterligare några minuter. Kontrollera att kycklingen är färdig innan den severas genom att ta upp en bit och sticka en gaffel igenom, det ska inte rinna ut någon færgad vætska!
Vi serverade med pressad potatis som sagt. Mums mums!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0