Hemresan

Sista dagen skulle jag så spendera i Hong Kong. Jag lämnade Shenzhen kl 10:20 och planen var att jag skulle vara igenom tullar och passkontroller till Hong Kong på ca 2 timmar. Ja de har passkontroller för Hong Kong anses vara sitt eget område och inte Kina... Det visste jag inte innan jag reste dit... Nå ja men jag hamnade i en liten  van med 3 australiensare som var hur kul som helst. Tur det för det var total kaos vid pass kontrollen och det tog totalt 4 timmar!!! Dubbel tid alltså. Det som dock var skönt den här gången var att vi inte behövde kliva ur bilen och släpa vårat bagage och sånt utan bara lugnt sitta där i bilen och vänta. Men ja herregud man kunde lugnt märka att de var rädda för svin-influensan då jag fick mätt min temperatur med ett enkelt "skott i pannan" totalt 5 gånger av olika personer på olika platser inom dessa tull och passkontroller.
Nå men jag kom så fram till flygplatsen där Evelyn sagt att jag kunde express checka in mitt bagage redan på morgonen så jag inte behövde släpa på mina väskor hela dagen. Hon glömde dock berätta att jag var tvungen att checka in via internet först vilket jag så inte hade gjort och därför inte kunde checka in väskorna... Hittade ett ställe där man kunde lämna in väskorna dock men det var gott nok dyrt... Firman får betala det! När allt detta var klart så var klockan mycket mer än jag räknat med, det var varmt, det var helgdag i Kina vilket innebär att miljoner och miljoner av kineser var i Hong Kong och jag hade inte mycket energi kvar... Min första plan var att åka in till något som heter The Peak där man har utsikt över hela Hong Kong men jag insåg att det fanns inte tid till det då jag "bara" hade 7 timmar kvar tills jag skulle vara på flygplatsen. Jag bestämde mig då för att åka till ett par kabin liftar som gick upp i bergen och där världens största utomhus buddha fanns.
Tyvärr var jag inte ensam om den beslutningen... Bussresan blev en mardröm där jag blev fullständigt fastklämd och mosad av alla idiotkineser som bara trängde sig på bussen fastän den var mer än full. Bråk utrbröt nästan mellan chauffören och passagerarna som försökte snyde sig på bussen och stämningen var mycket obehaglig. Jag tänkte bara att om det blir bråk nu så är jag körd för jag satt fullständigt fastnaglad mot bagagehyllan som stod på hela ena sidan av bussen. Nå ja det hela lugnade sig och vi kom iväg. Jag kom fram till 360 som det kallades men det hade visst 1 miljon andra också gjort... Kön var så lång så jag tänkte "no way!". Tog istället en glass och satte mig i solen och njöt.


Hägen-dazz mums!!!

När jag sedan njutit ett tag så var kön nästan borta så jag bestämde mig för att åka upp ändå i dem här!

Nej mamma det hade inte varit något för dig...
Resan tog 25 min och det var riktigt fin utsikt. Man så till exempel buddhan...


Sedan kom jag upp till den lilla byn de skapat vid slutstationen. Då jag hade köat i en timme plus tagit resan på 25 min så tyckte jag att det var lagom att köpa en frappucino på starbucks och sedan åka ner igen då det hela var en tourist-trap. Alltså byn var mysig nog men då skulle man nog varit två och gå runt och tittat på sakerna. Så jag började leta efter änden på kön till nerturen och blev något chockat när kön aldrig tog slut! Den gick genom hela den här byn och totalt stod jag i kö i ca 1½ timme. Som ni förstod blev jag något stressad då jag var tvungen att komma tillbaka till flygplatsen i tid... Men när jag väl kommit på en kabinlift och sedan kommit ner, på bussen och till flygplatsen så gick allt bra.
Jag hade inte ens övervikt när jag checkade in! Gud vad bra jag är på att fuska... hahaha. Nej men ärligt så hade jag bara 2 kilo för mycket så det var faktiskt inga problem!

Det var i alla fall roligt att se det kaos som utbryter när kineserna har ledig dag och man åker till en turist attraktion, kan ej rekommendera att tjejer generellt gör det själv för man känner sig inte så trygg. Då kineserna är ganska små så tror jag stora killar har lite lättare att ryta ifrån och be folk att försvinna och att de lyder. Jag fick så klart rytit till både en och två gånger på bussen, i kö och liknande men det krävde lite is i magen för att jag inte skulle bli allt för rädd samtidigt. Nå ja nu är jag ju hemma så det hela gick ju gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0