Rabarbersaft

I fredags, ja mitt i flyttkaoset, så gjorde jag supergod rabarbersaft. Den ær redan slut så næsta gång ska jag gøra dubbel sats!

Rabarbersaft
10 rabarberstjælkar
1,5 liter vatten
3 dl socker
1 vaniljstång
4 blad citronmeliss eller 3 frysna jordgubbar

Dela rabarbern i mindre bitar. Dela vaniljstången på længden. Hæll vatten, socker, rabarber och vaniljstången i en gryta. Låt koka upp och stormkoka i ca 5-8 min. Ta bort från værmen, lægg i citronmelissen eller jordgubbarna. Låt dra i ca 2 timmar. Hæll saften genom en finmaskig sil men pressa inte med sked eller något sådant før då blir saften grumlig. Bara låt den stå och droppa av sig. Hæll upp i en fin flaska och servera alla varma sommardagar!



Ett bonustips... Supergod sommardrink får du genom att blanda saften och lite vodka eller vitt vin och saften!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0