Köttfärssås

Igår gjorde vi riktigt god köttfärssås. Jag gjorde en lite mer vuxen variant med rödvin, oxfond och lagerblad i. Mums!


850 g nötfärs
1 stor lök
2 vitlöksklyftor
1 msk torkad oregano
3 stora rivna morötter
2 burkar krossade tomater
½ dl tomatpure
3 msk ketchup
1 dl rött vin
2 msk oxfond
3 lagerblad

Jag finhackade löken och vitlöken medan Jacob rev morötterna. Stekte sedan löken och morötterna med lite smör och oreganon.  Tillsätt sedan nötfärsen och vitlöken. Stek stek stek. Hällde i tomatkrossen, tomatpuren, salt, peppar, vin, oxfond och ketchup. Rörde om det hela så det blandades och la till sist i lagerbladen. Det fick sedan stå och puttra i minst 30 min, tillsätt lite vatten om du tycker den blir torr. Servera med sallad och pasta. Det smakade riktigt mustigt och gott!

Och när jag ändå pratar om mat så måste jag slå ett slag för ekologiskt! Om man har ett heltidsarbete och tjänar okej med pengar så tycker jag faktiskt att man kan lägga de extra pengarna på att köpa ekologiskt och närproducerat. Jag förstår absolut att en ensamstående mamma eller pappa med 4 barn kanske inte har råd till det men vi som har SKA också göra det! Det är för våra barns framtid vi gör det!


Slut på föreläsningen =) Ni får ha en bra kväll, nu ska jag back to work i några timmar!

Kommentarer
Postat av: lillasyster

Det ser verkligen jättegott ut! :)

2009-04-01 @ 23:43:00
URL: http://neis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0