Baksöndag

Så kommer här en liten uppdatering om söndagens bak som totalt tog 5,5 timmar! Helt galet, ha ha ha. Jag har tyvärr ingen bild av alla saker när det blev klart men så här startade det i alla fall.

Jag började med tekakor som vi skulle äta till frukost. De blev supergoda men inte så som är van vid att tekakor ska vara, de blev liksom lite sega som ciabatta. Men det var helt ok. Sökte på tekakor och havregryn och hittade receptet. Men jag ska erkänna att jag orkade inte rosta havregrynen... lite lat jag vet!

Sedan började jag baka det grova brödet då det skulle jäsa i några timmar. Eller faktiskt startade jag ju med det för tre veckor sedan cirka när jag startade surdegen! Jag håller på och exprimentera just nu men gud vad roligt det är att baka bröd!

Det här blev riktigt matigt och gott men jag tyckte nog det saknades lite salt. Vad jag hade i? Ja det är ett riktigt långt recept så det orkar jag inte skriva här men ropa till om ni vill ha det så ska jag nog fixa upp det här. Jag kan säga att grunderna är surdeg, jäst och yoghurt. Sedan i med massa kärnor och frön och olika mjöler, supersaftigt blir det! Jag gjorde ett till bröd senare som bara var på spelt och dinkel. Det har vi inte smakat än så det blir spännande att se!

Sedan var det dags att göra kärleksmums som  mina kollegor njutit av idag. Och jag tror nog de blev goda för alla 12 bitar tog slut på 8 personer utan problem =)
Här är grunden!

Sedan glömde jag då att ta en bild på det färdiga resultatet! Katastrof! Men på den här botten så har man på massa glasyr och kokos. MUMS! Jag provade Leila's recept den här gången och det blev bra men glasyren stelnade inte så jag fick ha i en massa extra kakao för att få lite ordning på den. Det gjorde förstås att det blev extra mycket glasyr men det är ingen som klagat ännu...


Sedan gjorde vi en omgång solskensbullar. Här är degen efter 15 min jäsning!!! Katastrof den höll ju på att fullständigt explodera! Så den fick byta bunke och jäsa klart i den istället.


Jacob hjälpte också till att baka!


De blev goda men jag  måste varna för att använda det danska kage-creme här i! Det smälta bara och rann ut på hela plåten så de flesta bullar har inte riktigt någon vaniljfyllning kvar =( Jag trodde det var samma som marsan därhemma men ikke. Så när vi åker till Gekås i påsk får vi köpa några påsar Marsan och ha här hemma!

Jag tror nog det var allt vi bakade?! Säg till om ni vill ha något recept som jag inte skrivit så ska jag nog lägga upp det åt er.

Just det ja vi gjorde en cheesecake på lördagen också till dessert och den var mycket uppskattad. Ska lägga upp det receptet en annan dag. Nu ska jag ta min jätteförkylning och gå och lägga mig. Är helt slut! Hoppas ni har haft en lika bra helg som jag har!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Shit, jag är så imponerad! =) Cheesecake är ju en av mina favoriter om man får besök men kärleksmums var länge sen. Eller Silvia kaka som jag gärna gör då...



Kram på er!

2009-03-25 @ 20:42:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0