Førvirrad!

Var helt førvirrad i morse nær jag vaknade. Jag flyttade ju hem igår och har sovit som en riktig prinsessa i min sæng - så skønt! Hos P & M i Ishøj så hade jag min mobil som larm på morgonen men hemma så har jag min radio som alarm. Så nær tjejen i radion børjade prata imorse så fattade jag ingenting - var var jag? Vem pratade med mig? Varfør pratar dem med mig? Ska jag vakna? Hon fattade inte ens nær jag sa till henne att vara tyst! Ha ha ha, ska nog acklimatiseras lite till min egen sæng och klockradio =)

Nu ær det jobb till 17 sedan afterwork med våra nya FACT kollegor och sedan har jag lovat en kollega på jobbet att stælla upp som væn-att-snacka-med-nær-livet-går-åt-helvete. Hon har blivit gift med en man i sitt hemland genom ett arrangerat æktenskap. Han sa att det var helt ok att hon flyttade hit och jobbade i några år før han ær ændå ute som kapten 6 månader åt gången. Nu har han dock ændrat sin mening och begær att hon ska komma hem. Hon kan ta ut skilsmæssa men det ær inte så lætt nær man har seder och traditioner som visar att det ær fruktansvært skamfullt och hela slækten vænder sig från en. Hon har det ændå bættre æn de flesta andra då hon har fått lov att flytta hit men hon vill bara inte flytta hem nu. Fruktansværd situation! Mannen kræver att hon kommer hem, inte jobbar, skøter hemmet och ger dem många barn. Så medan han ær ute och seglar så ska hon bara vara hemma, vilket passar henne lika dåligt som det skulle passat mig. Så ikvæll blir det en kvæll nær hon bara får prata av sig så hon kan hitta sina egna kænslor utan att någon dømer henne. Hoppas så att hon klarar det hær oavsett vilket beslut hon tar, lider med henne. Blir så upprørd att det fortfarande ær ok i vissa lænder att kontrollera andra mænniskor beroende på vilket køn det ær. Tænk vilken tur man haft som vuxit upp i Norden dær kvinnor till stor del ær lika mycket værda som mæn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0