Barnmat

Jag gør Alexanders mat sjælv. Det ær superlætt och oftast så æter han bara det vi åt kvællen innan. Han æter føre oss, redan kl 17, så dærfør æter han våra rester ;) Men ibland så kan han ju faktiskt inte æta det vi ætit, exempelvis så åt vi tacos i torsdags, kænns lite hæftigt att stoppa i honom det... Likaså om vi æter någon god sallad så kan han ju inte heller kæka det, mosad isbergssallad... nej væl.... Men oftast går det fint men jag behøver lite inspiration på vad jag kan fixa før olika matrætter och ha i frysen till honom... Vi gør ofta potatis/morot, potatis/broccoli, potatis/blomkål, ærter och sedan æpplemos med kanske lite pæron, hallon, mango eller liknande. Men grabben vill ju gærna ha mat med lite køtt eller fisk också. Och jag har hjærnslæpp. Hade varit perfekt att koka upp massa mat denna helgen men kommer inte på någon rolig barnmat, några ideer?

Kommentarer
Postat av: Mia

Jag har än så länge testat dessa tre:



Jag brukar göra en jättegod kyckling- och morotspuré (jo jag gillar den också). Koka en kycklingfilé och en skalad delad morot + ev en liten bit rotselleri i 15 min. Dela kycklingen för att se att det kommer klar fin vätska, då är den klar. Mixa ihop med en del av spadet.



Idag gjorde jag en köttpuré med högrev, morot, palsternacka (kryddad med lagerblad, persilja och några pepparkorn). Kokade allt lugnt i drygt en timma, tills köttet hade en temp på ca 85 grader i mitten (hade termometer i hela tiden). Delade och mixade sen köttet, morot och palsternacka + en del av spadet (sila det först bara). Resten av spadet frös jag in i ispåsar, att ha som sås.



Köttfärsröra har jag också gjort. Ca 400-500 g köttfärs, en vitlöksklyfta och persilja. Koka allt och finfördela köttfärsen med en gaffel. Behöver inte koka mer än runt 5 min innan köttfärsen är alldeles grå och genomkokt. Använde en del av kokspadet också så att det inte skulle bli för torrt i iskuberna. Behövde aldrig mixa denna röra.

2011-03-27 @ 23:16:11
URL: http://miashem.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0