HELG!!!

Nej nu tar jag helg. Orkar inte mer nu, får jobba på söndag ändå så jag kan lika gärna ta helg nu. Så kära vänner - nu är det ett glas vin (ja jag vet att det också är kalorier men jag kan ju inte sluta leva!) sedan utan och laga till fisksoppan vi ska äta ikväll. Här är receptet! (Men jag struntar i saffranen, är inte så glad för det...) Jag har ätit den här soppan förr och den smakar verkligen jättegott. Serverar bröd till de andra också.

Sydfransk fisksoppa

Till 6 personer behöver du:

1 stor gul lök
2-3 msk olivolja
1 burk krossade tomater
2-3 pressade vitlöksklyftor
1 kuvert saffran (1/2 gram)
1 liter fiskbuljong
3- 4 dl torrt vitt vin
salt och malen svartpeppar
1 1/2 dl strimlad purjolök
1 1/2 dl strimlad morot
1 strimlad fänkål (eller 1-2 tsk torkade fänkålsfrön)
400- 500 g färsk laxfilé
400 g färsk torskfilé
6 färska jätteräkor
500 g räkor med skal
hackad färsk basilika eller persilja

Aioli:
2-3 vitlöksklyftor
1 krm salt
1/2 g saffran (1 kuvert)
2 äggulor
2-3 tsk ljus dijonsenap
2-3 dl olivolja

1. Aioli: Skala vitlöksklyftorna och pressa dem direkt i en skål. Tillsätt salt och saffran och rör blandningen jämn. Rör i äggulor och senap. Tillsätt oljan först droppvis, sedan i en fin stråle under ständig vispning (gärna med elvisp) tills aiolin tjocknar. Ställ svalt till servering.
2. Skala och grovhacka löken. Fräs den i olja i en stor kastrull. Häll på tomaterna. Pressa ner vitlöken och tillsätt saffran, buljong och vin. Sjud sakta i 20 minuter.
3. Ansa purjo, morot och fänkål och strimla fint. Krydda soppan med salt och peppar och tillsätt de strimlade grönsakerna. Använder du torkade fänkålsfrön ska du tillsätta dem nu. Skär laxen i stora tärningar, torsken i bitar och lägg i soppan. Sjud tills fisken är precis genomkokt - men inte mer.
4. Lägg i jätteräkorna, som bara behöver sjuda ett par minuter. Hetta till sist upp räkorna i soppan, de får inte koka. Strö över basilika eller persilja och servera genast. Bjud aioli till.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0