MAT!

Jacob gjorde supergod broccolisoppa igår. Perfekt vid en førkylning då det var lite riv i den med vitløk och chili. Nu gjorde ju inte jag den som sagt men jag tror receptet var ca så hær...

2 buketter broccoli
1 løk
3 vitløksklyftor
1 purjoløk (kan ikke huske hvordan det stavas på dansk men det uttalas [paw] )
salt
peppar
chili
2 buljongtærningar
1½ l vatten

Hacka løk och vitløk och chili om du anvænder færsk och fræs det i lite olja. Sedan ner med broccolin i delar och hackad purjoløk. Låt det steka lite och sedan hæll i vatten och buljongtærningar. Salta, peppra, i med chili om du anvænder torkad och låt det hela koka tills broccolin ær mjuk, tar inte så lång tid! Sedan kør med handmixern till du får en slæt soppa. Super duper gott før en førkyld hals! Jag syndade också igår och åt lite vitløksbrød till...

Tack før maten ælskling!

Kommentarer
Postat av: Emma

I Danmark heter gräslök, purløg, - vår purjolök kallas purre.



Om du undrade förstås. Hold your horses vad jag kan!

2009-08-19 @ 11:06:32
Postat av: Anonym

Ja men Emma det visste jag med, visste ju bara in hur det stavades... Vad ær det før sida du ær inne på och lær dig en massa danska ord?

2009-08-19 @ 13:48:27
URL: http://johacob.blogg.se/
Postat av: Emma

Ha, det är sådant jag bara kan. Det lärde jag mig när jag var liten..

2009-08-19 @ 17:01:30
Postat av: johanna

Ha ha ha

host host bull host host shit....

2009-08-19 @ 20:32:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0