kladdkaka

Bakade ju en kladdkaka till Peter och Merete idag som jag tänkte dela med mig av receptet på. Jag glömde ta bild så bilden här har jag stulit från recepten.se
Kladdkaka recept

Anyway här kommer receptet

Tid: 20 minuters jobb + 20 min i ugnen

Muffins 6-8 portioner

Du behöver:

100 g smör
2 ägg
2,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
3msk kakao
2 dl mjöl

Gör så här:

Sätt på ugnen på 175 grader.


Smält försiktigt smöret (eller margarinet) i en kastrull på spisen eller i en skål i mikron. Det kan vara bra att dela smöret i mindre bitar innan så går det fortare. I mikron kan ca 400 W vara lämplig effekt för att det inte ska skvätta smör.


Låt sedan det smälta smöret stå framme och svalna.


Smöra och bröda en rund form.

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. (Piske ägg og sukker med elpiskeris

Tillsätt vaniljsocker och kakao och vispa med lägsta hastigheten på elvispen.


Tillsätt mjölet. Tillsätt sist det smälta smöret. Vispa försiktigt till en jämn smet och häll smeten i formen.


Grädda i 175 grader i ca 20 minuter i mitten av ugnen. Om man vill ha en kladdigare kladdkaka så tar man kortare tid i ugnen.
 
Dansk - svensk ordbok:
Smör och bröda = Smör og rasp
Vispa = Piske
Elvisp = Elpiskeris måske? Husker ikke lige hvad den heter...
Kladdig = Sticky... hehe lidt engelsk når min dansk ikke är god nok!
Spörg hvis det är noget som är uklart!

Kakan ska vara mycket kladdig och serveras med vispad grädde eller vaniljglass.

Hoppas den smakade gott Pereter?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0