Nya læsare...

Rikke var hemma hos oss igår. Jag missade tyværr førsta timmen så då fick Jacob och Rikke skvallra i fred tills jag kom hem från træningen. Supermysigt att bara sitta och sluddre lite om allt muligt. Det ær så dejligt att møde Jacob's vænner som ær så fantastiskt søde vid mig også. Tack Rikke før en hyggelig aften (og vælkommen till bloggen...)

I aften blir det indisk linsgryta med kyckling og durmabrød (tror jag det hette) hemma med Casper och Stine. Ska också bli supperhyggeligt, riktigt lång tid sedan vi åt middag ihop. Skærpning! Det ær ju inte ett dugg svårarae att æta alla fyra tillsammans æn att vi två ska æta sjælva! Vet inte om jag lagt upp receptet på Daal tidigare men here goes...

Indisk linsgryta - daal
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
1 stor morot, riven
Färsk ingefära enl önskemål
Röda linser
1 paket passerade tomater
1 grillad kyckling
Smör till stekning
Färsk koriander
Kryddorna:
Senapsfrö
gurkmeja
spiskummin
kanel
salt
buljongtärning

Gör så här: Ta av allt kött från kycklingen. Hacka lök och vitlök och färsk ingefära, fräs i smör, tillsätt kryddor, fräs, får ej bli vidbränt. Tillsätt vatten och tomat. (Ska vara "soppigt"). Sen i med linserna och kycklingen. Koka tills linserna är mjuka, späd ev med mer vatten, måste röras om ofta så inte linserna fastnar i botten. Smaka av med salt. Klipp färsk koriander över. Voilà!


Det smakar supergott och så blir det øver till lunchlåda också!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0